MM

administrator

 

W  bieżącym roku szkolnym uczniowie i nauczyciele I Społecznego Gimnazjum realizują 2-letni projekt „MathsMatters” w ramach programu Erasmus+, finansowanego ze środków unijnych.  W dużym skrócie projekt ma na celu opracowanie innowacyjnych metod nauczania matematyki i nowatorskich scenariuszy zajęć oraz wzmocnienie  praktycznej wiedzy matematycznej uczniów, którą można zastosować w innych dziedzinach nauki oraz w życiu codziennym.

W ramach powyższego projektu uczniowie realizują wiele zadań na poziomie lokalnym oraz biorą udział w krótkoterminowych wymianach grup uczniów. Pierwsza taka wymiana odbyła się w listopadzie w Portugalii a ostatnio, na przełomie kwietnia i maja, czwórka gimnazjalistów wraz z nauczycielami przebywała w Schwäbisch Hall (i okolicach) w Niemczech. 

Motywem przewodnim spotkania było zastosowanie matematyki w naukach ścisłych , nowoczesnych technologiach oraz w przemyśle. Jak wiadomo nasz zachodni sąsiad jest krajem najlepiej rozwiniętym  gospodarczo w UE  a land Badenia Wirtembergia słynie m.in. z przemysłu samochodowego, maszynowego, elektrotechnicznego i elektronicznego. Dlatego też realizacja zadań projektowych opierała się głównie na ścisłej współpracy tamtejszych firm oraz szkoły partnerskiej GewerblicheSchule.

Działania merytoryczne podzielone były na dwa moduły: teoretyczny, polegający na wizytach studyjnych w firmach niemieckich, np. WMBFANS, producenta wentylatorów dla różnych gałęzi przemysłu, oraz praktyczny. Ta druga część była z pewnością sporym wyzwaniem da uczestników projektu, którzy musieli m.in. zaprojektować otwieracz do butelek w programie komputerowym SOLIDWORKS oraz wyprodukować efekty swojej pracy z wykorzystaniem technologii CNC i maszyny laserowej TruLaser 1030. Ponadto uczniowie pod kierunkiem doświadczonych nauczycieli ze szkoły niemieckiej mieli za zadanie zaprojektowanie i wykonanie drewnianego świecznika. Bez zastosowania matematyki z pewnością nie byliby w stanie tego zrobić.

Podczas zajęć terenowych międzynarodowe grupy uczniów miały do rozwiązania różne zadania matematyczne wymagające zarówno wiedzy teoretycznej oraz uważnej obserwacji otoczenia tak aby dostrzec przykłady zastosowania zasad matematycznych(głównie geometrii),a także zaplanować efektywne wykorzystanie czasu wolnego, uwzględniając różne środki transportu, czas przejazdu, ceny biletów, wejściówek oraz miejsce i koszt posiłku. Podobnej współpracy wymagało tworzenie drugiej części przewodnika matematycznego „MathsRulez”, dotyczącej tym razem wykorzystania matematyki w naukach ścisłych.

Dzięki bardzo interesującym warsztatom w Muzeum Sztuki Würthaw Schwäbisch Hall uczestnicy mogli przekonać się jak wiele matematyki można odnaleźć w malarstwie i rzeźbie, u artystów reprezentujących różne nurty i style w sztuce.  Tak jak większość spotkań projektowych, także i to było okazją do nawiązania nowych międzynarodowych znajomości, poznania nieco odmiennej kultury  i stylu życia Europejczyków. Najlepszym przykładem jest wizyta w Wackershofen, skansenie położonym nieopodal Schwäbisch Hall, gdzie uczniowie mogli przekonać się jak wiele wspólnego mają ze sobą kraje europejskie pod względem zwyczajów i elementów życia codziennego na przestrzeni kilku wieków.

Następne spotkanie uczniów i nauczycieli odbędzie się w listopadzie w greckim Volos.

 

Kategoria: